Vlucht ✈️ naar Cayenne

15 april 2023 - Remire-Montjoly, Frans-Guyana

Na een heerlijk ontbijt om 06:30 uur in het hotel naar de shuttletrein gelopen over de gisteravond onvindbare loopbrug. Ik had niet gezien dat er ook een lift was dus kwam na mijn koffer naar boven geduwd te hebben nogal buitenadem boven. Na even uitgehijgd te hebben verder gelopen naar de lift voor de verdieping van de shuttletrein. Corné wilde lopend gaan van Orly 4 naar Orly 1/2/3 (dit zijn de vertrekhallen), het zou een loopje zijn van 10 minuten maar ik dacht we gaan lekker met die trein dat is maar 1 minuut en scheelt een hoop gesjouw. Het is ook gratis dus waarom niet 😂. Bagage ingecheckt en naar de rij voor de douane, gelukkig hebben we dat snel gedaan want ik mag niet door de scanner lopen ivm mijn ICD. Dat begrepen ze allemaal niet dus maar gezegd dat ik een pacemaker heb. Toen begon het: riem af, jas uit, sjaaltje af, vestje uit, schoenen uit, alle medicijnen en elektronica uit mijn tas. Ook werd ik grondig gevisiteerd en moest ik mijn voeten optillen zodat ze eronder konden kijken 🤷‍♀️. Er werd gevoeld aan de randen van mijn bh en ook werd er in mijn knot geprikt of daar niet wat zat. Gelukkig wel allemaal door een vrouw. Ook werd er gevraagd waarom ik al die medicijnen bij me had 🙈. Vervolgens hebben we achter de douane een halfuurtje gewacht totdat we konden boarden. Wij waren ruim op tijd, het vliegtuig zou 10:40 uur vertrekken, uiteindelijk vertrok het vliegtuig met ruim een uur vertraging. Dit omdat er een aantal passagiers veel te laat waren en nog niet alle bagage aan boord was. Als je zag wat mensen aan bagage bij zich hadden 😲 en wat als handbagage (velen hadden een trolley of 2 en nog 2 tassen bij zich). Aan boord werden we goed verzorgd met een 3 gangen lunch (polenta met een kip champignonroomsaus, zwarte rijstsalade broodje met boter en camembert en een stukje chocoladetaart) genoeg drinken en een uur voor de landing een broodje met lekkere drinkyoghurt. Na het landen kregen we geen paspoortcontrole meer (het voordeel van binnen Frankrijk reizen 😁). We dronken nog een lekker ijskoud drankje op de luchthaven en lieten ons door een taxi afzetten bij het appartement. Dit was ook nog ff moeilijk moeilijk te vinden en de eigenaresse was slecht bereikbaar en had ons een verkeerde toegangscode van het toegangshek gegeven. Ook zag het appartement er niet uit zoals op de foto’s bij Booking.com. Eenmaal binnen viel het mee en besloten we toch maar te blijven 😅. De taxichauffeur was ons bij dit alles zeer behulpzaam en overvroeg ons niet. De rekening was eigenlijk €52,50 maar hij vroeg ons maar €40,- omdat hij toen we instapten had gezegd dat het €34,- zou kosten. Na even acclimatiseren hebben we bij een buurtsuper wat water enzo gehaald en hebben we bij een naburige pizza afhaal heerlijk pizza’s gehaald voor het avondeten. Nu ik dit schrijf is het 20:10 uur lokale tijd en maken we ons vast op om te gaan slapen 😴  omdat we best moe zijn van de reis 🤣.