Tweede etappe terugreis

7 mei 2023 - Nieuwegein, Nederland

Vrijdagochtend zijn we vroeg opgestaan om lekker lang te genieten van het ontbijt in Hotel Central. Er waren croissantjes, chocoladebroodjes, stukken stokbrood, sneetjes brood, vleesbeleg, kaas, jam, koffie, thee chocolademelk, water, sap en fruit, lekker veel fruit. Naast een croissantje en stokbrood heb ik een stukje watermeloen, een stukje honingmeloen, een markoeza (passievrucht) en wel 5/6 mootjes pompelmoes op. Zooo lekker vind ik het. Er was ook papaya maar dat vind ik vaak te zoet. Na het ontbijt zijn we bij een van de vele Chinese winkels een koffertje gaan kopen om het gewicht van onze bagage beter te verdelen. We hadden 6 flessen drank (Borgoe, Blackcat en Hannapier) en nog 3 kleintjes meegenomen. Nadat we hiermee klaar waren hebben we nog wat zitten chillen op de hotelkamer om zo rond 11 uur naar de lobby te gaan. Om 11:30 uur moesten we uitchecken en om 13:00 zouden we opgehaald worden door de taxi die ons naar het vliegveld zou brengen. We mochten zo lang in de hotellobby blijven. Ik heb in de tussentijd nog even rondgekeken in de winkels in de buurt van het hotel. Ik liep een schoenenwinkel in waar ze ook Ipanemaslippers verkochten en zag dat de slippers die ik in Suriname kocht voor omgerekend €4,- in Cayenne €13,- kosten. In andere winkels zak ik veel leuke kleding maar het was wel veel goedkope Chinese polyester. Ik liep een stuk door en zag verderop dat het weer een marktdag was, erg gezellig. Ik vond Cayenne nu erg leuk, als we nou in het begin meteen hier hadden gezeten. Ik stelde mijn oordeel van het begin bij. Daarna kocht ik in een supermarkt een flesje water waarna ik terugliep naar het hotel. Even later verhuisden we met bagage en al naar 2 deuren verderop om wat te eten bij een soort van snackbarretje. Ik nam nasi met garnalen tjaptjoi en Corné bami met kip. Noa-Lynn at wederom met ons mee. Dit was zo rond 12:20 uur. Ik dacht dat is wel handig want te lang zonder eten rondlopen is niet goed. Om 13:00 uur was er nog geen taxi in zicht dus Corné bellen en later appen. De taxi kwam uiteindelijk om 13:20 uur. We waren ondanks een file om 14:15 uur op het vliegveld van Cayenne, Felix Éboue. Zo rond 14:30 uur konden we onze bagage afgeven. De koffers werden gescand. Er werd niets gezegd over onze 6 flessen en 3 kleine flesjes drank. Dus die mochten we zonder pardon gewoon meenemen. We zagen dat we een van de eersten waren voor de vlucht terug naar Parijs. Hierdoor was er ook nog geen rij bij de douane voor de 100% controle. Gelukkig maar want ik moest natuurlijk weer uitleggen dat ik een ICD heb en niet door het röntgenapparaat heen kan. De douanebeambte begreep het maar moest het een andere collega uitleggen. Ik moest mijn paspoort en mijn bewijsbrief van de cardioloog inleveren en werd weer handmatig gevisiteerd, schoenen uit, etc. Na afloop moest ik zelf mijn paspoort en brief terugvragen. Mijn naam werd genoteerd, ze hadden natuurlijk moeite met het opschrijven van mijn achternaam. Dat was dat en ik kreeg mijn schoenen terug en mocht mijn riem weer omdoen etc. De douane controle hadden we achter de rug toen begon het wachten want we mochten pas 16:45 uur boarden. Ondertussen zagen we bij de gate voor de vlucht naar Belem een optreden van Braziliaanse samba danseressen. Noa-Lynn ging op de foto met Miss Frans-Guyana. Ondertussen was het veel drukker geworden en Noa-Lynn speelde met een klein frans/creools meisje. Om 16:50 uur konden wij boarden. Het vliegtuig vertrok om 17:50 uur (dat was maar een vertraging van 5 minuten). Aan boord raakten we in gesprek met militairen die in Frans Guyana waren geweest voor een jungletraining. Zij zouden maar weinig tijd hebben om hun bagage te pakken en hun vlucht te halen naar luchthaven Charles de Gaulle om van daaruit hun vlucht te pakken naar Amsterdam. Ze waren best jaloers op ons omdat wij het heel relaxed hadden om onze trein (Thalys) naar Rotterdam te halen. Het was heel druk op de vlucht waardoor we pas laat diner kregen. Noa-Lynn had haar maaltijd gelukkig op tijd gekregen. Corné en ik kregen pas rond 19:30 uur onze maaltijd. Gelukkig hadden we toch die maaltijd gedaan rond 12:30 uur. We hebben flink geslapen op de vlucht ✈️. Mijn complimenten voor Noa-Lynn die zich de hele vlucht of eigenlijk de hele reis kranig heeft gedragen. Ze heeft het echt super gedaan allemaal. Zo rond 06:00 uur kregen we een broodje in het vliegtuig als ontbijt. Om 07:00 (lokale tijd) precies landden we op Paris Orly. Iedereen begon gelijk te dringen om als eerste het vliegtuig uit te komen. Wij wachten dan altijd even om dan rustig onze spullen te pakken en ons naar de uitgang te begeven. Ik zwaaide mijn rugzak op mijn rug deze kwam bijna in het gezicht van mijn gangpad buurvrouw terecht 😂 maar deze dame in kwestie was toch een vervelend mens want eerder op de vlucht had ze me in het gangpad zo aan de kant geduwd zonder excuses of wat. We waren snel bij de bagageband maar onze bagage kwam pas als een van de laatste over de band, we hadden immers als een van de eersten ingecheckt. Rond 07:45 uur liepen we zonder pardon langs de douane. Op Orly hebben we nog een broodje gekocht en zijn we naar het toilet geweest. Het was even zoeken naar Orlyval, het elektrische treintje dat ons naar de halte Antony zou brengen (ook moesten we nog metrokaartjes kopen) om daar over te stappen op de metro naar Gare du Nord. We waren rond 10:30 uur op Gare du Nord (we hebben weer even moeten zoeken waar we moesten zijn voor de Thalys) waar we tot 12:22 uur hebben moeten wachten op de Thalys naar Rotterdam. Ondertussen hebben we een lekkere Caesar salade gegeten en jus d’orange gedronken. We zaten op een bankje voor de perrons. Het stonk er af en toe naar de groene kliko bij warm weer. De stank was afkomstig van een zwerver die daar lag te slapen. Wat leuk was, was dat we werden aangesproken door een Noors meisje dat in Amsterdam woont. Ze vroeg ons of we Nederlands waren, ze hoorde dat aan onze taal 😁. We hadden comfortabele plekken in de Thalys, een zitje van 4 voor ons drieën. Om 15:00 uur precies kwamen we aan op Rotterdam Centraal. De trein naar Utrecht stond al klaar om om 15:05 uur te vertrekken. Corné rende snel naar de poortjes om in te checken, kwam erachter dat hij te weinig saldo had om met de NS te reizen. Hij gauw naar beneden om saldo op zijn OV-chipkaart te zetten. Zodra hij boven was hebben we onze bagage opgepakt en zijn we gaan rennen naar de op vertrek staande trein. Op een haartje na hadden we de trein gehaald. Met onderweg wat vertraging door een defecte trein waren we om 15:50 uur op Utrecht Centraal. Daar hebben we nog wat drinken gekocht en toen doorgegaan naar de tram. Om 17:10 uur waren we eindelijk thuis. Al met al een enerverende maar leuke en indrukwekkende reis. Ik hoop dat jullie met het meelezen net zo genoten hebben als wij van deze reis.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl