Eerste etappe terugreis

5 mei 2023 - Cayenne, Frans-Guyana

Vandaag extra vroeg opgestaan, zo rond 06:30 om ons klaar te maken voor vertrek naar Cayenne. Na het douchen en aankleden hebben we ontbeten en broodjes gesmeerd voor onderweg. We zijn nog naar boven gelopen om te vragen of de eigenaresse nog wat producten wilde hebben die we overhadden zoals nog een stuk Hollandse kaas, puntjes van Fernandes, orgeade stroop, sap en nog een halve fles Borgoe en een klein flesje Hannapier. Dit wilde ze allemaal wel. Gelukkig want dat hadden we toch niet meer mee kunnen nemen. Uitgebreid afscheid genomen en toen weer naar beneden gegaan om af te wassen en vuil weg te gooien. En rond 09:00 uur kwam de taxi voorrijden om ons naar Albina te brengen. Van waaruit we de oversteek zouden maken naar Saint Laurent du Maroni. We hebben de hele weg met de chauffeur over politiek gesproken niet alleen over die van Suriname maar wereldwijd. Onderweg kwamen we langs een politiepost die ons aanhield voor controle. Met veel pijn en moeite stond de politieagent op uit zijn stoel om onze paspoorten te controleren en ons te vragen of we voor het eerst via Albina waren gekomen. Dit was het geval dus nadat de chauffeur het verzoek had gekregen zijn kapmes in de kofferbak te leggen konden we onze weg vervolgen naar Albina (de route Paramaribo Albina staat te boek als gevaarlijk). Te Albina aangekomen raadde de chauffeur ons aan om ons toch te laten uit stempelen (zeer verstandig), de Surinaamse douane te laten weten dat we het land zouden verlaten. Daarna bracht de chauffeur ons naar de bootjes die klaarstonden om ons naar de overkant te varen. We werden belaagd door de ronselaars, we kozen uiteindelijk voor degene die al vol zat en gelijk zou vertrekken. De ronselaar vroeg €20,- maar op de heenweg hadden we €15,- betaald dus ik vroeg het wisselgeld terug. Na de taxichauffeur betaald te hebben en afscheid genomen te hebben stapten we in het bootje en zowaar hij vertrok meteen. In Saint Laurent du Maroni aangekomen te zijn regelde de ronselaar een taxibus voor ons om naar Cayenne te gaan. We waren te laat voor de staatsbus. We hebben een uurtje gewacht voordat we vertrokken naar Cayenne. Een andere passagier in het busje vertelde ons dat hij al vanaf 08:00 uur op een rit wachtte richting Kourou. Het duurde hem allemaal te lang en hij is uitgestapt om een andere rit te regelen die eerder zou vertrekken. Niet lang daarna kwam de chauffeur terug, hij kon geen mensen meer vinden en had genoeg van het wachten. Dus rond 13:00 vertrokken we. Waar ik wel even van schrok is dat ik dacht dat de chauffeur aan de verkeerde kant van de weg reed 😂 we waren de laatste 2,5 week natuurlijk gewend links te rijden. In de bus zat een jong inheems stel uit Galibi die net een uurtje buiten Saint Laurent uitstapten bij hun huis aldaar. Daarna stapte in een ander plaatsje een nieuwe passagier in (die later bleek Amsterdam van zijn achternaam te heten). Veel later onderweg reden we voorbij een lifter langs de weg om even later achteruit te rijden en de lifter alsnog mee te nemen. Deze man bleek een agrariër te zijn die wat producten bij zich had als bananenchips, een kurkuma/gember drankje en wat zelf tot poeder gemalen kruiden als gember en rode peper en kurkuma. Ik kocht een potje gemberpoeder en een potje rode peperpoeder van hem. Het rook zeer aromatisch naar verse gember en peper. We spraken in een mix van Nederlands, Frans, Engels en Sranang Tongo 😂. De taxichauffeur zette ons gelukkig af bij ons hotel in Cayenne, dat scheelde ons een heel gesjouw. We kwamen rond 16:15 uur in ons hotel aan. Een flinke reis weer. Na het inchecken en onze spullen naar onze kamer gebracht te hebben zijn we bij een Vietnamees/Chinees eettentje gaan eten. We hadden een reuze trek na die reis 😂. Het eten was heerlijk maar ze hadden ook heerlijke verse sap cocktails en eigengemaakte ijsthee. Ik had een sapje met limoensap, markoezasap, kersensap en een vleugje grenadine 😋😋😋.  Hierna hebben Noa-Lynn en Corné nog in een ander eettentje een ijsje gehapt. Het grappige is dat ik Cayenne deze keer een stuk leuker en levendiger vind dan 2,5 week geleden. Dit kan natuurlijk goed komen omdat dit hotel midden in het centrum is, alles is op loopafstand. Terug in het hotel zijn we lekker gaan douchen en uitrusten. Morgen nog een koffertje kopen want door alle flessen drank zijn onze koffers wat te zwaar, gelukkig mogen we op Noa-Lynn’s ticket nog 23 kilo meenemen. Wees niet bang zoveel overvracht hebben we niet 😂🤣😂. Morgen of overmorgen weer een update, voor nu welterusten 😴.