Cayenne Centre Ville

16 april 2023 - Remire-Montjoly, Frans-Guyana

Vandaag lekker met bus naar het centrum van Cayenne geweest. De bushalte ligt op 300 meter van ons appartementje vandaan. Lopen naar het stadscentrum is een beetje te ver in de hitte (4 km). Ook hebben we 2 supermarktjes in de buurt zitten voor lekker stokbrood, ijskoude drankjes en beleg. Bij alletwee krijgt Noa-Lynn telkens een lolly 🍭, zo leuk 😻. In de stad uitgestapt bij het Place du Palmiste. Een plein vol met palmbomen 🌴. Daar aan het plein wat gedronken bij Bar Palmiste. Daar alleen een drankje gedaan want de eigenaresse vonden we niet zo vriendelijk en ze had ons ook geen lunchkaart gegeven (gemiste kans voor haar). Daarna wat souveniertjes gekocht in een souvenirshop. Noa-Lynn wilde daar graag een schrift hebben 😆 Eerst wilde ze een schrift hebben van €9,- dat hebben we weten te reduceren tot een schriftje van €1,- 😂. We zijn nog even over de markt gelopen waar veel fruit en groenten werden verkocht en het rook er zo lekker naar kruiden. Verder hebben we gezocht naar het busstation dat hier Cayenne treinstation heet 🤷‍♀️. Vandaar vertrekken namelijk de bussen naar Saint Laurent du Maroni van waaruit we de oversteek zullen maken over de Marowijne rivier naar Albina (Suriname). Daarna weer verder gelopen op zoek naar een plek om lekker te lunchen. We kwamen uit bij Kaz Mimi waar je heerlijk Creools kon eten. Ik had garnalen met rijst en bruine bonen, Corné vis ook met rijst en bonen en Noa-Lynn kipkluifjes met Franse frietjes, gebakken bakbanaan (niet zo lekker als in Su), cassave en soort van barra (hartige oliebolletjes). Oja vooraf kregen we een overheerlijke groene papayasalade, als ze er daar nog 10 schaaltjes van hadden neergezet hadden we die ook opgegeten 😂😂😂, zo lekker dat het was. Het recept is groene papaya raspen, beetje knoflook, beetje peper, citroensap, olie en azijn. Dit goed mengen et voila groene papayasalade. Omdat ik zei dat ik het zo lekker vond gaf de serveerster het recept (wel allemaal in het Frans, dus het was ff goed opletten voor mij 😆). Op de terugweg stonden we bij de verkeerde bushalte maar de buschauffeur (die we in de ochtend ook hadden) was zo aardig ons naar de juiste bushalte te brengen. Dit waren onze belevenissen van vandaag.