Saoenah markt en Paramaribo Zoo

2 mei 2023 - Rainville, Suriname

Gister na het ontbijt zijn we vertrokken naar Saoenah markt (Javaanse zondagsmarkt). De eigenaresse had nog een opdracht voor ons, ze gaf ons geld mee om fruit voor haar te zoeken. Liefst manja’s (mango’s) of bakove (bananen).  Gelijk na aankomst bij de markt zijn we op zoek gegaan naar fruit. We vonden geen mango’s meer, het is geen mangotijd meer. Dus we vonden bananen en Surinaamse mandarijnen (deze zijn groen). Missie voor de eigenaresse geslaagd, toen op zoek gegaan naar pindasambal (Surinaamse pindasaus) en gedroogde garnaaltjes. Dit ook gevonden, 2e missie geslaagd 👍. Er was ook een kraampje met lekkere schaafijs (echt goede). De eerste keer nam ik Surinaamse smaken als mopé en tamarinde en Noa-Lynn aarbei geloof ik. De tweede keer (ja zo lekker vinden we het 😂) namen we allebei rainbow smaak. Verschillende smaken en kleurtjes. Corné maalt niet om schaafijs maar wel om baka bana (gebakken banaan met pindasaus) 😁. Ik ging nog in de rij staan bij het drukste kraampje (in mijn optiek is dat niet voor niets 😄) voor een nasi met kipsaté en een loempia. Helaas de nasi was op dus nam ik maar de bami. Ik ben meer dol op nasi. Het eten was goed 👍 vooral de kipsaté, de loempia viel een beetje tegen maar ik had al gehoord dat de loempia’s niet meer zijn wat ze geweest zijn. Noa-Lynn kocht ondertussen samen met papa souveniertjes voor haar vriendinnetjes in Nederland. De vrouw van het souvenirkraampje vond Noa-Lynn heel flink, heel mooi en een echt dametje 🥰. Ook vond ze Noa-Lynn heel pienter 😻. We hebben nog tot het eind op de markt gezeten. Na de markt hebben we de spulletjes weggebracht, nog even een dutje gedaan en toen naar het Poffertjes en Pannenkoekenrestaurant voor een overheerlijke Surismoothie, ditmaal hebben we de smaak sjoeroe (hibiscus) gemixt met markoeza (passievrucht), dit leverde niet alleen een heerlijke smaakexplosie op maar ook een mooie kleurencombi. Uiteraard hebben we nog wat gegeten, ik weer saoto (mmm), met een half stokbrood bakkeljauw (die ik dus niet op kon dus ging in een doggybag mee 😂), Corné baka bana (whatelse🤣) en bitterballen, Noa-Lynn 2 pannenkoeken met kaneelsuiker. De rest van de avond hebben we rustig aan gedaan. Noa-Lynn ging op tijd naar bed en Corné en in hebben nog de Netflixserie Unseen gekeken die ik gedownload had voor vertrek. Zo wat is dat een spannende serie zeg!!
Vanochtend zijn we naar Fort Zeelandia geweest, een historische plek. Het was dicht omdat 1 mei hier een feestdag is (dag van de arbeid). Dit merkte je ook op de weg, aanmerkelijk minder verkeer. We werden wel aangehouden voor verzekeringscontrole, gelukkig heeft de verhuurmaatschappij alles op orde dus konden vrij gauw onze weg vervolgen. Na Fort Zeelandia hebben we nog een drankje en een hapje bij Zus & Zo gedaan. In de auto kwamen we op het idee om naar Paramaribo Zoo te gaan. Even in het vakantiehuis de zwemspullen van Noa-Lynn gehaald want er is in de Zoo een leuk zwembad voor kinderen. In de Zoo aangekomen hebben we eerst een rondje dieren gedaan. Er waren aapjes, Jaguars, tapirs, slangen, schildpadden en veel vogels. Noa-Lynn heeft zich vervolgens 2,5 uur vermaakt met de lokale kindertjes in het zwembad. Bij thuiskomst had ik bericht van de nicht van mijn moeder en ze wilde nog wel even langskomen met haar man om ons te ontmoeten. Het was een gezellige afsluiting van de dag 🥰. Het vertrek uit ons geliefd Suriname komt rap dichterbij, die begin ik al te voelen hoor 😅.