Jawel de laatste dag in Paramaribo

4 mei 2023 - Rainville, Suriname

Na wat uitgeslapen en ontbeten te hebben zijn we naar de Kwattaweg gereden (is halfuurtje bij ons vandaan) om in een zijstraat ervan een fles sjoeroesap te gaan halen en naar de Kwattamarkt te gaan voor nog 2 souveniertjes voor de vriendinnetjes van Noa-Lynn. We hebben er mooie haarstrikjes gevonden. Daarna was het gauw weer weg om de huurauto af te tanken, bij Choi’s wat alcohol (Borgoe gold rum, Blackcat rum en Hannapier cognac) in te slaan voor thuis, de auto te wassen enz. Mijn Surinaamse vriendin was met haar gezin me komen opzoeken om afscheid van ons te nemen en ons een goede reis te wensen. Zo leuk en ontzettend lief 🥰. Ook had ze leuke Surinaamse souveniertjes voor Noa-Lynn gebracht, Noa-Lynn helemaal blij. Corné wilde na hun bezoek de auto laten wassen bij een carwash maar kon er geen vinden. Dus hij heeft op het terrein van ons vakantiehuis de auto gewassen en ik heb de auto van binnen gestofzuigd. Het was heet 🥵, ik zweette me rot daarna 😂. Ik heb even achter het huis gezeten in de wind om af te koelen. Voor even douchen was geen tijd, we moesten veder, de koffers inpakken enzo. Wel heb ik nog even een uurtje of wat gelegen want ik had door wederom een slechte nacht (weer door die irritante medicijnen 😅, maar ach als dat alles is) de hele dag een vreselijke hoofdpijn 🤕. Deze was na die paar uurtjes slaap gelukkig verdwenen zodat ik vrolijk op weg kon gaan naar een Warung voor een laatste Suri saoto (my favorite) en een lekkere loempia. De loempia van Warung Mbah Paidjah staat met stip bovenaan deze vakantie. Van buiten licht krokant en vanbinnen zacht en goed gevuld met kousenband, tjapar (denk dat het in NL alfalfa heet), een beetje kip en een beetje kool, heerlijk! Na ons Warung bezoek hebben we onze koffers en handbagage ingepakt. Ook kwam er nog een nichtje van mijn moeder langs om zelfgemaakte orgeade (amandelsiroop) te brengen die ik bij haar besteld had. Bleek dat we elkaar in 2007 bij een toevallige ontmoeting voor het laatst live gezien hadden. Ze is vanavond samen met haar zoontje nog een tijdje bij ons gebleven, het was zo gezellig even herinneringen ophalen 😻. Na nog even in het gastenboek geschreven te hebben zijn we gaan slapen om ons op te maken voor het vertrek van morgen naar Cayenne vanwaar we vrijdag terugvliegen naar Parijs. Dit was onze dag vandaag, een beladen dag met ons naderende vertrek in zicht. Het liefst waren we veel langer gebleven want we hebben ons hier in Sweetie Sranang enorm thuis gevoeld vooral ik want hier liggen mijn roots. Geboren in het Diakonessenhuis aan de Zinniastraat te Paramaribo (dit vind ik altijd leuk om te melden, Surinamers moeten dan altijd lachen en zeggen saang dan ben je een van ons 😂).

Ps, nog een tip voor de Surinamers onder ons (mocht je het niet al kennen), het vleesbeleg van Choi’s, het kipgehakt met madame Jeannette peper is ontzettend lekker!!! Ik weet het is duur maar wilde het toch even vermelden 😊.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade