Op naar Suriname

18 april 2023 - Meerzorg, Suriname

Vanochtend vroeg opgestaan zo rond 6:00 uur/6:30 uur omdat we natuurlijk verder gingen reizen naar Suriname 🇸🇷. Het regende pijpenstelen in Cayenne dus na wikken en wegen toch besloten om een taxi te pakken naar het stadscentrum. We wilden eerst de bus pakken maar we hadden geen zin om met onze koffers door de plassen te waden. Ook geen zin om door de regen naar de Chinees op de hoek te lopen voor het halen van een stokbrood, we hadden nog een half stokbrood van de dag ervoor die nog goed  te eten was met flink wat beleg (2 plakken kaas en 2 plakken salami) als ontbijt op. Om 09:00 uur reed de taxi voor en konden we op weg naar het treinstation van Cayenne (er rijden helemaal geen treinen maar toch heet het zo 🤷‍♀️). Daarvandaan zou de bus naar Saint Laurent du Maroni pas rond 13:00 uur vertrekken, dit vonden wij te laat (we wilden graag voor het donker 19:00 uur in Paramaribo aankomen). Daarom kozen we voor het minibusje die al om 10:00 uur zou vertrekken. Na een busrit van 3,5 uur en een drinkpauze stop halverwege waar ik ook het kaartje 🎫 voor 1 van mijn cliënten (een lieve dame van 88, die haar hele huis vol heeft hangen met kaartjes overal vandaan) op de post deed, kwamen we aan in Saint Laurent du Maroni waar we de ferry konden pakken naar Albina (Suriname). De ferry zou pas om 16:00 uur gaan varen terwijl we daar al om 13:40 uur waren. Dus om geen tijd te verliezen een illegaal bootje gepakt die al in 4 minuten aan de overkant was, daar werden onze koffers gelijk uit de boot gepakt dus ik achter onze koffers aan die werden in een taxibus gezet dus ik vragen hoeveel is het naar Paramaribo? Ik kreeg te horen €20,- per persoon (achteraf veel te veel natuurlijk maar ach we hadden een rechtstreekse rit naar ons vakantiehuis in Paramaribo dus prima). De bootsman/rondselaar kwam gelijk achter mij aan dat ik nog moest betalen voor de overtocht 😂. Ik wilde nog wel even een stempel in ons paspoort halen om onze terugreis makkelijk te maken. In de taxibus leerden we een man kennen wiens zus getrouwd was met de neef van mijn moeder (kleine wereld), deze man had ons echt veel tips gegeven voor de terugweg. We kwamen na een tocht van 2,5 uur in Paramaribo aan. Dit was om 17:30 uur, gelukkig nog voor het donker. Hier moest ik nog even €75,- aftikken, die €15,- kwam er extra bij omdat onze bagage een plek bezet had gehouden waar eigenlijk nog 1 betalend persoon had kunnen zitten, wel ja joh. Bij ons vakantiehuis aangekomen kwam de eigenaresse naar ons toe en konden we even bijkomen en kennismaken. Ook had ze een soepje voor ons gemaakt en de koelkast vast gevuld met brood, boter, eieren, water en een lekker sapje. Na ons geïnstalleerd te hebben in onze kamers hebben we wat soep gegeten en wat gedronken. Daarna hadden we nog trek dus besloten we om nog wat te gaan eten op Blauwgrond (een wijk met veel Javaanse restaurantje, warungs genaamd) maar eerst nog wat geld te wisselen in Surinaamse Dollars (de koers was bijna 1 op 40) ter vergelijking (10 jaar geleden was de koers nog 1 op 4). Bij Warung Manis hebben we een lekkere bami kip op met loempia’s en kipsaté. Nou dit was weer een verslag van onze reis tot nu toe, hopelijk kunnen jullie zo lekker meegenieten.

1. Adriana:
    18 april 2023
    Klinkt als een avontuurlijke dag! Fijn dat jullie veilig zijn aangekomen en nu genieten daar! Liefs Adriana